Pagina bijgewerkt op 26 oktober 2025.
De HTM had bijzonder fraaie bovenleidingmasten. De laatste 2 (op een brug bij Madurodam) waren al voor 2024 vervangen. Gelukkig zijn er mooie foto's gemaakt. Twee duidelijke foto's onder instemming van de maker vanaf Flickr gelinkt:
Bovenleidingmasten met klassieke uithouders HTM
Hier lijken al wel GFK (glasvezel kunststof) zijwaartsen gebruikt. In 1975 waren de stalen zijwaartsen dunner en hadden kleine isolatoren. (Zijwaartse is het horizontale buisje waaraan de rijdraad bevestigd is) Hetzelfde gold ook voor het staafje in de beugel waaraan de draagkabel hangt.
Foto's: RaAr2010
Meer foto's van RaAr2010 op Flickr
HTM bovenleidingmast
(zoals geplaatst tussen 1949 en 1986)
De volgende tekening is gemaakt door het meten vanaf afbeeldingen. Profielmaten en bevestiging op de modelbaanondergrond zijn overgenomen van Paul Roos. Zie Sleutelspoor, Haagse portalen in model
De hoeken tussen draagarmen en mast zijn afhankelijk van de spoorafstand. De meest voorkomende hoek van 45 graden wordt gebruikt bij een spoorafstand van rond de 4 m. Bij een kleine spoorafstand staan de armen meer omhoog gericht, bij een grote spoorafstand staan de armen meer zijwaarts gericht.
Ik heb gebruik gemaakt van de bouwmethode van Paul Roos, maar zonder draaibank of zware boorstandaard kon ik niet goed gaatjes boren in de dunne buisjes. Ik heb daardoor de bouwwijze iets gewijzigd.
De masten werden gemaakt uit een as van 2 mm messing en buisjes 2,1 x 3 mm en 2,1 x 4 mm. Op de 4 mm buis wordt schroefdraad M4 gesneden. Let op: De 2,1 x 4 mm buis is verkrijgbaar als 2,0 x 4,0 mm buis, maar niet elke 2,0 x 4,0 mm buis is ruim genoeg voor een 2 mm staaf. Ik heb de volgende materialen gebruikt:
Conrad 221793 Reely 4,0 x 2,0 mm (=2,1 mm)
Conrad 2361316 Reely 3,0 x 2,1 mm
Conrad 297224 Messing ronde staaf 2 mm
Moeren en ringen M4
Daarna konden op de draagarmen de beugels voor de draagkabels gesoldeerd worden. Ik heb daarvoor nietjes 21/4 verkleind naar 4 mm breedte en op de juiste hoogtemaat geknipt.
Voor al het soldeerwerk heb ik eenvoudige mallen geknipt uit verschillende diktes karton. Voor de 7 masten bleek dit voldoende. Alles werd gedaan op het bureau onder een loeplamp.
Voor het soldeerwerk is S39 vloeimiddel gebruikt om geen soldeer "bobbels" over te houden. Mijn 30W soldeerbout voldeed prima. Om de dikkere 3 en 4 mm buisjes te solderen is nog meer vermogen nodig dat ik niet had. Ik heb die buisjes niet gesoldeerd.
De armen zijn op de mast vastgezet in een mastbeugel van Sommerfeldt: art.nr. 201 "Knotenblech". Dat bleek voldoende steun te geven.
Voor de steundraden bovenin de mast is 0,5 mm staaldraad gebruikt, de uithouder is met 0,2 mm gitaarsnaar (RotoSound NP010) aan de draagarm vastgezet.
De zijwaartsen zijn gemaakt uit 0,5 mm staaldraad en aan de mast vastgezet in een aangepaste mastbeugel. Aan de uithouder is daarvoor een stukje N-spoor raillas gebruikt.
De masten blijven voorlopig uitneembaar.
Bovenleidingdraad is aangebracht in de herfst van 2025. Hiervoor is weer het Fosforbronsdraad van Weichen-Walter gebruiken, zoals op mijn vorige RhB modelbaan:
De losse rijdraad, direct opgehangen aan dwarsverbindingen: Tramophanging.
Bovenleidingportalen in het schaduwstation.
Tunnelbovenleiding onder de keerlus.
2025-09-30 Spandraden tramophanging
2025-10-11 Afspaninrichting
2025-10-24 Systeem kettingophanging







Geen opmerkingen:
Een reactie posten