Een volgende stap in het bovenleiding verhaal, zie ook het vorig bericht over spandraden, was de afspaninrichting voor de rijdraad. Aan de hand van foto's van afspaninrichtingen bij de halte Wouwermanstraat, tegenover het HOVM, is gezocht naar een best mogelijke nabootsing.
Zoals bij het voorbeeld is de mast gezekerd met een kabel naar twee L-profielen op de grond. De rijdraad zal op het zelfde punt aan de mast worden vastgezet om de constructie niet te veel te belasten. Er komt een behoorlijke spanning op de rijdraad te staan!
Het volgende werk is het aanbrengen van alle rijdraden. Ik heb eerst nog een stukje rijdraad voor proef tussen twee masten gespannen om de stand van de stroomafnemer te controleren. Ik vind op het PCC model van Riess de stroomafnemer te hoog op het dak staan. De stand blijkt nog acceptabel. Het zou nog mooier zijn als het voetstuk van de stroomafnemer op het dak van de tram wat zou zakken. Dat is iets voor later.
Proefopstelling controle stand pantograaf.
De hoogte van de tram komt precies overeen met het voorbeeld.
Het voetstuk van de pantograaf staat echter te hoog.
Het voetstuk van de pantograaf staat echter te hoog.
Het aanbrengen van de definitieve rijdraden gebeurt met de blokjes die op bovenstaande foto's ook te zien zijn. Met dat werk ben ik wel een tijdje zoet!




Geen opmerkingen:
Een reactie posten