Op een regenachtige vrijdag is een dag gewerkt aan de bovenleidingportalen van het schaduwstation.
Achter de keerlus is nu "het dak" van het schaduwstation zichtbaar.
Het schaduwstation was al afgedekt met een in twee delen afneembaar dak van 6 mm hechthout (lichte gedeelte midden foto). Aan de zijde van keerlus is de hoogte van de dakplaat gelijk aan het stoepniveau, aan de andere zijde is dat 5 cm hoger. Het dak wordt later gecamoufleerd met duinlandschap en bos.
De beschikbare ruimte onder dat dak was voor bovenleidingportalen maar gering, 69 mm boven spoorstaaf. Ik kon geen normaal portaal plaatsen met twee masten aan weerszijden van de sporen. Ik had Sommerfeldt trambovenleiding, masten nr. 108, maar die waren te hoog. Ik heb ze moeten aanpassen. Allereerst zijn de masttoppen en de diagonalen weggeslepen. Om de stabiliteit te waarborgen is een messingprofiel over de mastarmen vastgezet. Ik heb geen mogelijkheid voor hardsolderen of puntlassen. Ik heb tweecomponenten metaallijm gebruikt.
Sommerfeldt 108 als onderdeel van een portaal.
In het 3,5 x 3,5 mm U profiel zijn eerst stukjes 1,5 x 1,5 mm U profiel gelijmd om hoogteverschillen op te vangen en de rijdraadbeugels voldoende bereikbaar te houden.
Opbouw portaalbalk.
Daarna zijn de mastjes er in gelijmd. De lijm moest een dagdeel uitharden. Gelukkig waren er wasknijpers genoeg!
Wachtend op montage....
De mastvoeten zijn zodanig verzonken dat de bovenzijde van de portaalbalk exact 68 mm boven de spoorstaaf is. De portalen zijn behoorlijk stevig. Losse mastjes geven nog wat extra bescherming tegen schade bij afnemen en plaatsen dakdelen.
Lengte en hoogte van de portalen zijn afgestemd op de dakplaten.
De enkelvoudige masten zijn voorzien van een extra mast tegen horizontale verdraaiing.
Schaduwstation met één dakdeel geplaatst.
De twee afneembare dakdelen hebben bevestigingsbouten t.b.v. handgrepen om het dak probleemloos af de modeltrambaan te nemen of terug te plaatsen. Die bouten worden later door groen gecamoufleerd.
Schaduwstation onder twee dakdelen. In het midden het programmeerspoor.
Tussen trottoir en verhoogd dak komen stadshuizen. Op het rechter dakdeel komen bosjes die aan gaan sluiten op tegen de open zijde van het dak te plaatsen bos. Zo zal het dak later niet meer opvallen.
Het bos zal ook op een afneembaar stuk komen, op stoepniveau en over het programmeerspoor dat op de foto boven nog net zichtbaar is. Het programmeerspoor krijgt geen bovenleiding.
De volgende stap zal het afwerken van de hier rechts onder zichtbare trambaan zijn, compleet met met trambovenleiding en zandbaan.
Genoeg te doen!
Met groet, Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten